Міністэрства транспарту і камунікацый праводзіць вывучэнне грамадскай меркавання аб развіцці прыдарожнага сэрвісу на рэспубліканскіх аўтамабільных дарогах. Выказаць сваё меркаванне і прапановы па далейшаму павышэнню якасці сэрвіснага абслугоўвання на рэспубліканскіх аўтамабільных дарогах можна запоўніўшы адпаведную анкету.
Запоўніць анкету для карыстальнікаў аўтамабільных дарог
Запоўніць анкету для ўладальнікаў аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу
Пад аб'ектамі прыдарожнага сэрвісу разумеюцца капітальныя пабудовы (будынкі, збудаванні), размешчаныя на прыдарожнай паласе рэспубліканскіх аўтамабільных дарог і прызначаныя для абслугоўвання ўдзельнікаў дарожнага руху (матэлі, гасцініцы, кемпінгі, станцыі тэхнічнага абслугоўвання, аб'екты гандлю і грамадскага харчавання, мыйкі).
Сёння на рэспубліканскіх аўтамабільных дарогах функцыянуе 395 аўтазаправачных станцый, 161 газазаправачных пункт, 70 гасцініц, 42 мыйкі, 90 ахоўных стаянак, 437 прадпрыемстваў гандлю, 574 пункта харчавання і 77 пунктаў тэхнічнага абслугоўвання.
З мэтай раўнамернага размяшчэння аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу распрацавана і зацверджана пастановай Міністэрства транспарту і камунікацый ад 24 сакавіка 2016 г. № 13 Генеральная схема развіцця прыдарожнага сэрвісу на рэспубліканскіх аўтамабільных дарогах да 2020 года, ўзгодненая з усімі зацікаўленымі. У схеме пазначаны месцы на аўтадарогах, у якіх ужо вядзецца будаўніцтва, а таксама прапануюцца для размяшчэння аб'екты, з пералікам іх мінімальнага складу.
Перавагі будаўніцтва аб'ектаў сэрвісу ў Беларусі:
а) ужо сфарміраваная і стабільная нарматыўна-прававая база, якая рэгулюецца вельмі узважана;
б) ўмяшанне дзяржавы ў працу прадпрыемстваў прыдарожнага сэрвісу мінімізавана;
в) пагаршэнне ўмоў эканамічнай дзейнасці прадпрыемстваў прыдарожнага сервісу не дапускаецца;
г) устаноўлены значныя падатковыя і іншыя льготы для будаўніцтва аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу.
Абмежаванні ў інвеставанні прыдарожнага сэрвісу ў Беларусі:
а) для захавання інтарэсаў дзяржавы і вырашэння сацыяльных задач існуюць некаторыя абмежаванні па размяшчэнні аб'ектаў;
б) адносна невысокая інтэнсіўнасць руху аўтатранспарту на рэспубліканскіх дарогах на выдаленні ад населеных пунктаў;
в) з 2011 года будаўніцтва любых аб'ектаў на землях для сельскагаспадарчага прызначэння дапускаецца ў выключных выпадках па ўзгадненні з Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь;
г) пры будаўніцтве аўтазаправачных станцый неабходна атрыманне ўзгаднення канцэрна «Белнафтахім», якая праводзiць адзіную палітыку ў сферы збытавай дзейнасці ў нафтавапрамысловым комплексе.
Да асноўных нарматыўных дакументаў, якія рэгулююць пытанні арганізацыі прыдарожнага сэрвісу, можна аднесці:
1. Закон Рэспублікі Беларусь ад 2 снежня 1994 г. № 3434-XII «Аб аўтамабільных дарогах і дарожнай дзейнасці».
2. «Палажэнне аб парадку размяшчэння, архітэктурнага афармлення і абсталявання аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу на аўтамабільных дарогах агульнага карыстання», зацверджанае Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 10 верасня 2008 г. № 1326 «Аб некаторых пытаннях размяшчэння аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу».
3. Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 15 мая 2008 г № 270 "Аб мерах па развіццю прыдарожнага сэрвісу».
4. Генеральная схема развіцця прыдарожнага сэрвісу на рэспубліканскіх аўтамабільных дарогах да 2015 года, зацверджаная пастановай Міністэрства транспарту і камунікацый Рэспублікі Беларусь ад 28 лютага 2013 г. № 5 "Аб унясенні змянення ў пастанову Міністэрства транспарту і камунікацый Рэспублікі Беларусь ад 31 снежня 2010 г. № 106 ».
Створаная нарматыўна-прававая база, якая рэгулюе пытанні прыдарожнага сэрвісу ў поўнай меры адпавядае сучасным патрабаванням рынку паслуг і спрыяе колькаснаму і якаснаму развіццю прыдарожнага сэрвісу ў рэспубліцы.
ЛЬГОТЫ, прадугледжаныя пры будаўніцтве і рэканструкцыі аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу.
Ва ўказах прэзідэнта Рэспублікі Беларусь і Асаблівай часткі Падатковага кодэкса замацаваны наступныя льготы:
Вызваляюцца ад зямельнага падатку зямельныя ўчасткі, якія прадстаўляюцца для будаўніцтва аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу і інжынернай інфраструктуры да іх, - на працягу перыяду правядзення праектных работ і ажыццяўляюцца ў межах нарматыўных тэрмінаў, вызначаных у праектнай дакументацыі, будаўнічых работ, а таксама зямельныя ўчасткі, занятыя аб'ектамі прыдарожнага сэрвісу , - на працягу двух гадоў з даты ўводу такіх аб'ектаў у эксплуатацыю. (Падатковы Кодэкс Асаблівая частка. 29 снежня 2009 г., N 71-З Артыкул 194. Пункт 1.33)
Будаўніцтва і рэканструкцыя аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу і інжынернай інфраструктуры да іх ажыццяўляюцца без пакрыцця страт сельскагаспадарчай і лесагаспадарчай вытворчасці, выкліканых iзыманнем сельскагаспадарчых зямель і зямель ляснога фонду для мэт, не звязаных з вядзеннем сельскай і лясной гаспадаркі. (Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 27 снежня 2007 г. № 667 "Аб адабранні і прадастаўленні зямельных участкаў»)
Камерцыйным банкам, упаўнаважаным абслугоўваць дзяржаўныя праграмы, прапануецца прадастаўляць крэдыты арганізацыям і індывідуальным прадпрымальнікам для будаўніцтва і рэканструкцыі аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу і інжынернай інфраструктуры да іх на тэрмін да пяці гадоў па наступных стаўках:
па крэдытах у беларускіх рублях - у памеры 2/3 стаўкі рэфінансавання Нацыянальнага банка;
па крэдытах у замежнай валюце - у памеры 8 працэнтаў гадавых.
(Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 15 мая 2008 г. № 270 "Аб мерах па развіццю прыдарожнага сэрвісу». Пункт 3)
Арэндная плата не спаганяецца за зямельныя ўчасткі, прадастаўленыя для будаўніцтва аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу і інжынернай інфраструктуры да іх, на працягу перыяду правядзення праектных работ і ажыццяўляных ў межах нарматыўных тэрмінаў, вызначаных у праектнай дакументацыі, будаўнічых работ, а таксама зямельныя ўчасткі, занятыя аб'ектамі прыдарожнага сэрвісу , на працягу двух гадоў пасля ўводу такіх аб'ектаў у эксплуатацыю. (Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 1 сакавіка 2010 г. № 101 «Аб спагнанні арэнднай платы за зямельныя ўчасткі, што знаходзяцца ў дзяржаўнай уласнасці». Кропка 1.7.9)
Вызваляюцца ад падаходнага падатку з фізічных асоб даходы плацельшчыкаў - iндывiдуальных прадпрымальнiкаў, атрыманыя ад рэалізацыі тавараў (работ, паслуг) у аб'ектах прыдарожнага сэрвісу на працягу пяці гадоў з даты ўводу ў эксплуатацыю такіх аб'ектаў. (Падатковы кодэкс Рэспублікі Беларусь (Асаблівая частка) 29 снежня 2009 г., N 71-З Артыкул 163. Падпункт 1.47.)
Для інвестараў створаны спрыяльныя ўмовы ў частцы магчымасці выкарыстання існуючых пляцовак для адпачынку ў якасці пад'ездаў і паркоўкі каля планаваных аб'ектаў сэрвісу. Пры гэтым размяшчэнне аб'екта вырабляецца на землях, прылеглых да пляцоўкі і выдзяляюцца мясцовымі выканаўчымі камітэтамі на правах доўгатэрміновай арэнды.
Уладальнікамі рэспубліканскіх аўтамабільных дарог забяспечваецца будаўніцтва за кошт сродкаў рэспубліканскага бюджэту пераходна-хуткасных палос і пляцовак для адпачынку са стаянкамі для аўтатранспартных сродкаў у месцах, прадугледжаных для размяшчэння аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу трэцяга ўзроўня генеральнымі схемамі развіцця прыдарожнага сэрвісу:
пры ўзвядзенні, рэканструкцыі і капітальным рамонце рэспубліканскіх аўтамабільных дарог;
у выпадку прыняцця аблвыканкамамі ва ўстаноўленым парадку рашэння аб адводзе канкрэтнаму інвестару зямельнага ўчастка для будаўніцтва аб'екта прыдарожнага сэрвісу трэцяга ўзроўню ў такіх месцах (копія гэтага рашэння накіроўваецца ўладальніку рэспубліканскай аўтамабільнай дарогі). (п. 5-1 уведзены пастановай Саўміна ад 16.03.2011 N 321 ).
Асноўнымі прыярытэтамі развіцця прыдарожнага сэрвісу ў Беларусі з'яўляюцца:
1. Стабільнасць і пастаянства існуючай нарматыўна-прававой базы, якая дасць магчымасць стварыць умовы для эфектыўнай работы мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў і арганізацый Дзяржаўнага камітэта па маёмасці пры выдзяленні зямельных участкаў для будаўніцтва аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу.
Толькі празрыстасць і нязменнасць правіл ажыццяўлення гаспадарчай дзейнасці прадпрыемстваў і прадказальнасць сітуацыі на рынку аказання паслуг прыдарожнага сэрвісу, дазваляе прыцягнуць дадатковую колькасць інвестараў у гэту сферу.
2. Павышэнне якасці працы з патэнцыяльнымі інвестарамі спецыялістаў усіх дзяржаўных арганізацый, задзейнічаных у працэдуры вылучэння зямельных участкаў.
3. Прыцягненне ў сферу прыдарожнага сэрвісу замежных кампаній з іх вопытам і самымі высокімі стандартамі абслугоўвання ў мэтах стварэння канкурэнцыі, і як вынік, павышэнню якасці аказваемых паслуг.
4. Інфармаванне аўтаперавозчыкаў і іншых карыстальнікаў аўтадарог аб існуючай сэрвіснай інфраструктуры, а таксама прадастаўленне кансультацый і рэкамендацый па планаванні размяшчэння новых аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу.